Sain taannoin sauvottelukaveriltani iltalomakakun ohjeen ja eilen ollessamme lenkillä ystävättäreni pohti, että ko. kakkuohjeen mukaiseti pitäisi kokeilla muffineja. Tänään minä päätin sitten kokeilla, kun minuakin alkoi kiinnostamaan, että minkälaisia muffineja ohjeella tulisi. Kiitos Kristiina vinkistä ja ohjeesta. Tässä tämä ohje, joka on siis alunperin iltalomakakku, mutta nyt kakkuohjella on tehty muffineja.

Suklaaliemi:

3 dl maitoa

1,5 dl sokeria

1,25 dl kaakaojauhetta

 

Muffinitaikina:

180 g margariinia tai voita

2 dl sokeria

3 kananmunaa

2 rkl vaniljasokeria (minä laitoin vain 2 tl)

2 tl leivinjauhetta

4 dl vehnäjauhoja

2-3 rkl punssia (minä jätin vallan pois)

Kiehauta maito, sokeri ja kaakaojauhe kattilassa. Jäähdytä seos.

Vatkaa rasva ja sokeri vaahdoksi. Lisää kananmuna yksitellen hyvin sekoittaen. Minä lisään 1 rkl vehnäjauhoja/kananmuna, kun sekoitan kananmunat yksitellen seokseen estääksen itaikinan juoksettumisen.Lisää jäähtynyt suklaaliemi ja sekoittele se varovasti joukkoon.

Yhdistä jauhot, leivinjauhe sekä vaniljasokeri ja lisää taikinaan. (Sekoita mausteeksi punssia tai vastaavasti punssiesanssia)

Kaada taikina muffinivuokiin ja paista 200 asteessa 25 min. Paistoaika on minun uunissani tuo 25 min, mutta monissa muffiniohjeissa paistoaika on 15-25 min uunista riippuen. Annoksesta tulee noin 15 muffinia amerikalaisiin muffinivuokiin tehtynä.

Minä lisäsin jokaisen lämpimän muffinin päälle palasen suklaata ja kun suklaa oli sulanut koristelin strösseleillä.

iltalomakakusta%20muffinit-normal.jpg