Kulhossa nökottää kaksi appelsiinia, joita kukaan ei halua syödä. Ei auta muu kuin selailla netissä ohjeita, joissa yhtenä ainesosana olisi appelsiini. Löytyihän sellainen ohje ja oli kyllä nimensä veroinen. Alkuperäinen ohje on www.pirkka.fi -sivustolla. Mielestäni www.ruokasurfausta.blogspot.fi -sivustolla oli alkuperäisohjetta tuunattu paremmaksi, joten sen ohjeen mukaisesti leivoin ja vein itse vielä yhden tuunausaskeleen pidemmälle ja tein suklaakuorrutteen kakun päälle. Kakku maistui kyllä hyvältä kävelylenkin päätteeksi.

Ainekset:

200 g voita tai margariinia

2 dl sokeria

3 dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

1 tl vaniljasokeria

3 kananmunaa

1,5 appelsiinin kuori (minä laitoin yhden appelsiinin kuoren)

0,5 dl appelsiinimehua

 

Kostutus:

1,5 dl appelsiinimehua (itse puristettua tai täysmehua)

0,5 appelsiinin kuori (minä laitoin 1 appelsiinin kuoren)

0.75 dl sokeria

 

Kuorrutus:

50 g suklaata (minulla oli kaapissa tummaa suklaata)

12 g voita tai margariinia

0,25 dl kermaa

Vatkaa huoneenlämpöinen rasva ja sokeri pehmeäksi vaahdoki. (Olen tehnyt sellaisen havainnoin, että sähkövatkaimella vatkattaessa 5 min ja vaahto on hyvää. Näin ainakin minun vatkaimellani).

Lisää vaahtoon kananmunat yksitellen. (Minä laitan 1 rkl jauhoseosta / kananmuna lisätessäni kananmunat, jotta taikina ei juoksettuisi).

Lisää appelsiinin kuori ja mehu.

Lopuksi yhdistä kuivat aineet ja lisää seokseen. Sekoita hyvin.

Voitele ja korppujauhota vuoka. Alkuperäisessä ohjeessa on kahvikakkuvuoka, mutta tuunatussa ohjeessa kakkuvuoka. Kaada taikina vuokaan ja paista 175 asteessa n. 45-50 min. Tässä kohden pitää taas tuntea oma uuni. Minun uunissani pitää paistaa 60 min ja vielä 10 min jälkilämmöllä, jos teen kakun, jossa on käytetty nestettä.

Keitä kostutusta varten siirappi; mehu, sokeri ja appelsiinin kuori kattilaan. Siivilöi kuoret pois.

Kostuta hieman jäähtynyt kakku appelsiinisiirapilla. Minä en käyttänyt kaikkea nestettä, koska kakustani ei tullut kovin korkea. Tässä kohden oma mieltymys kakun kosteudesta mielestäni on paras ohjenuora.

Kuorrutuksen ohje on melko pienillä määrillä tehty, mutta se riittää hyvin, jos kuorruttaa vain kakun päällisen.Sulata suklaa ja rasva vesihauteessa. Lisää kerma ja anna seoksen jäähtyä ja saostua hieman. Kaada sen jälkeen kakun päälle. Keita kahvit ja nauti.

mehev%C3%A4%20appelsiinikakku-normal.jpg