Facebook-sivustolta bongasin tämän kakun ohjeen. Fazer oli järjestänyt kakkukilpailun ja tämä kakku valittiin voittajaksi. Tapani mukaan muuntelin aineksia, mutta ei se ainakaan makuun vaikuttanut. Hyvää oli ja teen toistekin. Sen verran muutan seuraavalla kerralla ohjetta, että taidan jättää kanelin pois.

Tässä kakussa minua viehätti helppous - ei vatkaamista - vain ainekset sekaisin.

 

Pohja:

5 dl vehnäjauhoja

1 dl kaakaojauhetta

100 g Fazer  Vadelma tummaa leivontasuklaata raastettuna

3,5 dl sokeria

2 tl leivinjauhetta

1 tl soodaa

2 tl kanelia

2 kananmunaa

3 dl maitokahvia (muunnokseni; kaakaokahvijauhetta (Pirkka),  2 dl vettä, 1 dl maitoa)

2 dl rypsiöljyä

Kostutus

laktoositon maito, minun muunnokseni 1 dl kaakaota

Väliin

250 g vadelmamarmeladia (muunnokseni vadelmahillo)

Kuorrutus

140 g Fazerin tummaa suklaata (minulla oli vadelmasuklaata jalpähkinäsuklaata)

1dl laktoositonta vispikermaa

1 rkl laktoositonta margariinia

 

Ohje:

Sekoita pohjan kuivat aineet keskenään. Sekoita keskenään kananmunat, öljy ja maitokahvi. Yhdistä seokset ja paista 180 asteessa halkaisijaltaan noin 20 cm:n  vuoassa reilu tunti. (Minun uunissani aika oli 1h 10 min)

Leikkaa pohja 5 osaan.(Minä leikkasin kolmeen osaan).Kostuta. Levitä jokaiseen väliin ja päälle ohut kerros vadelmamarmeladia. (Minä jätin päältä pois, koska käytin hilloa)

Sulata suklaa mikrossa ja kuumenna kerma, yhdistä sitten ainekset ja lopuksi margariini.

Minä sulatan suklaan vesihauteessa ja kun suklaa on sulanut, lisään kerman ja  viimeiseksi rasvan.

Anna suklaan jähmettyä siten, että se on hyvä levittää kakun päälle.

suklaavadelmakakku.jpg?1414514365