Näitä sämpylöitä oli ihan pakko kokeilla iltakahvin kanssa nautittavaksi.Alkuperäinen ohje löytyy www.pirkka.fi -sivustolta. Kaapissani ei ollut ohjeen mukaisia jauhoja, mutta niillä mentiin mitä löytyi. On kyllä kokeilemisen arvoinen ohje, varsinkin, jos pitää valkosipulista.

Taikina:

2 dl maitoa (minä käytin vettä nesteenä)

2,5 tl kuivahiivaa

3/4 tl suolaa

2 rkl öljyä

2 rkl siirappia

1 dl neljän viljan jauhoja (minä käytin kaurahiutaleita)

n. 4,5 dl hiivaleipäjauhoja (minä käytin sämpyläjauhoja)

 

Täyte:

50-60 g margariinia tai voita

2 valkosipulinkynttä

0,5 dl persiljaa hienonnettuna (jätin pois)

 

Lämmitä neste n. 42 asteiseksi, koska kyseessä kuivahiiva. Sekoita kuivahiiva osaan jauhoja ja lisää seos nesteeseen hyvin sekoittaen.

Lisää öljy, siirappi, neljän viljan hiutaleet ja suola. Alusta taikinaan loput jauhot niin, että taikina on pehmeää ja kimmoisaa. Kohota peitettynä lämpimässä paikassa 20-30 min.

Voitele piirakkavuoka (halkaisija n. 20 cm). Jaa kohonnut taikina 12 osaan. Pyörittele sämpylöiksi; yhdeksan sämpylää vuoan reunoille ja kolme keskelle. Peitä vuoka ja kohota lämpimässä paikassa n. 30 min.

Hienonna kuoritut valkosipulin kynnet.(Olen ottanut kuuluisan brittikokin vinkin käyttöön ja puristan valkosipulinkynnet kuorineen. Onnistuu tosi hyvin, kannattaa kokeille, jos et ole vielä kokeillut. Kuoret jäävät pusertimeen. Poista kuoret ja laita uusi kynsi. Helppoa ja nopeaa). Sekoita täytteen aineet keskenään. Paina kohonneisiin sämpylöihin koloja ja täytä ne valkosipulivoilla.

Paista sämpylöitä 225 astessa noin 13 min uunin alimmalla tasolla. (Tämä ei toimi minun uunissani, vaan paistoin sämpylöitä keskitasolla puolet ajasta ja loput toiseksi ylimmällä tasolla. Eli oman uunin mukaan pitää toimia).

Anna jäähtyä hieman ennen vuoasta poistamista. Minä käytin irtopohjavuokaa, jolloin sain "sisarukset" helposti pois vuoasta.

valkosipulisisaruss%C3%A4mpyl%C3%A4t-nor