Olen kokeillut nyt niin monia sämpyläohjeita, että lopputulos on se, että enää en edes muista mikä ohje on ollut paras. Eilen innostuin kokeilemaan näitä aamusämpylöitä, koska onhan se hienoa nauttia uunituoreita itsetehtyjä sämpylöitä aamiaisella. Hieman luksusta sunnuntaiaamuun. Kannattaa kokeilla; mukavan rouheinen sämpylä.

Taikina:

3 dl maitoa, vettä tai piimää (minä käytin vettä)

15 g hiivaa

1 tl suolaa

1 rkl siirappia (minä laitoin 2 rkl)

2 rkl pullomargariinia tai rypsiöljyä

n. 7 dl sämpyläjauhoseosta tai

5 dl vehnäjauhoja + 1,5 dl kaurahiutaleita + 1,5 dl ruishiutaleita (minä käytin ruisrouhetta)

 

Tee taikina illalla valmiiksi: Liuota hiiva kylmään nesteeseen, hiivaa tarvitaan normaaliin leivontaan nähden hieman vähemmän. (MInä käytin kuivahiiva ja laitoin noin puolet pussin sisällöstä). Lisää suola, siirappi ja alusta taikina sämpyläjauhoseoksella. (Minä alustin kaurahiutaleilla, ruisrouheella ja vehnäjauhoilla). Lisää alustuksen loppupuolella kylmä rasva. Löysähköstä taikinasta saat kuohkeammat sämpylät. Laita taikina muovilla peiteltynä jääkaappiin yöksi.

Aamulla leivo kohonnut taikina tangoksi ja ota siitä palasia uunipelille joko sellaisenaan tai pyoritellen. Laita uuni päälle 40 asteeseen ja anna sämpylöiden kohota uunissa leivinliinalla peitettynä vajaa puoli tuntia. Minulta jäi leivinliina pois, mutta ei haitannt. Ota sämpyläpelti hellan päälle ja nosta uunin lämpötila 225 asteeseen. Paista sämpylöitä uunin keskitasolla 10-15 min.

aamus%C3%A4mpyl%C3%A4t-normal.jpg

Ohje löytyi: www.myllynparas.fi