Minulla on nyt sämpylöiden leipomisbuumi päällä. Tänään löysin www.arlaingman.fi -sivustolta juustosämpylöiden ohjeen, jota lähdin tuunaamaan. Lopputulos oli ihan ok, mutta edelleen paras sämpyläresepti odottaa minua jossain. Huomenna jatkan sellaisen reseptin metsästystä.

Taikina:

2 dl vetta

n. 7g hiivaa

0,5 dl oljyä

1 tl suolaa (saa olla runsas)

1 rkl siirappia

n. 40 g juustoraastetta

n. 6-7 dl vehnäjauhoja

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola, siirappi, juustoraaste ja puolet jauhoista. Lisää öljy ja loput jauhoista. Jauhoja pitää olla sen verran, että taikina irtoaa kulhon reunoista. MInun taikina ei nyt ihan irtoillut, vaan jätin sen tarkotuksella löysäksi, mutta kuitenkin sen verran kiinteäksi, että sain pyöriteltyä pyöreitä sämpylöitä.

Anna taikinan kohota muutama tunti. Minä kohotin 3 tuntia, kävin välillä jumpallakin. Upea tunne, kun tulin kotiin ja kohonnut sämpylätaikina odotti leipojaa.

Pyöritä sämpylät (minulle tuli muistaakseni  9 kpl pikkuisia sämpylöitä) ja anna kohota sen aikaa, kun uuni lämpenee 225 asteeseen. Laita vielä juustoraastetta päälle ja paista 10-15 min. Minun uunissani aikaa kului 15 min.

juustos%C3%A4mpyl%C3%A4t-normal.jpg

"Hiiret" nappanneet jo omansa pois....