Meidän perheessä syödään salaattia keskimäärin 2 krt / vko ja tänään oli salaattipäivä, mutta salaatinkastike oli loppunut.Minä en pidä kaupan kastikkeista ja kerran Pirkka-lehteä lukiessani pisti silmääni tämä iki-ihana kastike, josta on tullut minun suosikkikastikkeeni.

Perinteinen salaatinkastike

0,45 litraa, alle 15 min

Ohje:

1 keltuainen

1 rkl Pirkka sinappia, tulinen (minä käytän Dijon-sinappia)

2-4 (1 rkl) valkosipulinkynttä hienonnettuna

1 dl sokeria

1 dl punaviinietikkaa

1/4 dl väkiviinaetikkaa

1/4-1/2 dl HP-kastiketta

1 rkl soijakastiketta

1/2 tl suolaa (minä käytän sormisuolaa)

1/2 tl mustapippuria rouhittuna

1/4 tl valkopippuria rouhittuna (tämän jätän pois)

2,5 dl rypsiöljyä

1. Sekoita keltuainen, sinappi, valkosipuli ja sokeri korkeassa kulhossa. Lisää loput ainekset ja pyöräytä sauvasekoittimella tasaiseksi kastikkeeksi.

2. Kaada kastike pulloon ja säilytä jääkaapissa. Kastike säilyy jääkaapissa muutamia viikkoja.

 

Kerran sitten kävi niin, että eihän minulla ollut kaikkia aineksia jääkaapissa, jolloin tein kastikkeesta oman version, joka ei ole niin "kiukkuinen" kuin yllä oleva ohje.

Merjan mukailu perinteisestä salaatinkastikkeesta:

1 keltuainen

2 valkosipulinkynttä hienonnettuna

1 dl sokeria

1 dl punaviinietikkaa

1/4 viinietikkaa (valkoviinietikkaa)

1/2 tl sormisuolaa

1/2 tl mustapippuria rouhittua

2,5 dl öljyä

1. Kaikki ainekset sekaisin sauvasekoittimella. Kaada kastike tarjoiluastiaan ja säilytä jääkaapissa.

 

Lähteet: Pirkka 6-7/2013